5 tips om direct gezonder te eten

Wil jij beginnen met gezonder eten? Maar heb je geen idee waar je moet beginnen, of vind je het lastig om dit vol te houden? In deze blog geef ik 5 tips die jou direct kunnen helpen om gezonder en gevarieerder te eten!

1. Zorg dat je gevarieerd eet

Een van de meest belangrijke onderdelen van een gezonde levensstijl is gevarieerd eten. Uit onderzoek blijkt dat je lichaam ruim 50 verschillende voedingsstoffen nodig heeft. En al deze voedingsstoffen kun je niet met één maaltijd binnenkrijgen. Daarom is het heel belangrijk dat je varieert, en probeert elke avond iets anders op tafel te zetten. Belangrijke onderdelen zijn onder andere volkoren producten, zuivel, fruit en groenten. Een goed advies van verschillende experts is om maximaal 3 of 4 keer in de week vlees of vis te eten, en je op de andere dagen te beperkten tot soep en/of salades. Dit is natuurlijk een richtlijn, maar het geeft wel aan hoe belangrijk het is om gevarieerd te eten. De schijf van 5 is een bekend en handig hulpmiddel om gevarieerd te eten.

2. Een voldoende groente en fruit

Uit onderzoek blijkt dat het eten van veel groenten en fruit resulteert in een gezond lijf. Dat komt vooral door de belangrijke vitamines en vezels die je in de groente en het fruit vindt. Deze verminderen onder andere de kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast barstten groenten en fruit van de Vitamince C . Vitamine C is erg belangrijk voor een goede weerstand. De richtlijn is 2 ons groente en 2 stukken fruit per dag, maar meer natuurlijk geen probleem. Bij online supers als AH en PLUS shop je nu ook een ruim assortiment groente & fruit. Nu geen bestelkosten bij PLUS.

3. Zorg dat je genoeg drinkt

Alleen gezond eten is net voldoende. Voldoende drinken is minstens zo belangrijk. Voldoende drinken betekent dat je minimaal 1,5 liter per dag binnenkrijgt. Daarbij is het belangrijk dat je dranken als melk, koffie, thee, soep en frisdrank met mate drinkt. Water is veel belangrijker en gezonder. Wat is namelijk het transportsysteem van het lichaam. Water zorgt dat voedingsstoffen worden vervoerd, en afvalstoffen op hun beurt weer worden afgevoerd. Het zal je niet onbekend in de oren klinken: het drinken van alcohol is niet gezond voor je lichaam. Expert zeggen vaak dat je niet meer dan 2 tot 3 glazen alcohol per dag moet drinken.

4. Kies producten dichtbij de natuur

Een andere belangrijke tip is om zoveel mogelijk voor producten en ingrediënten te kiezen die dichtbij de natuur liggen. Wanneer je door de supermarkt loopt zijn deze producten makkelijk te vinden. Denk bijvoorbeeld aan een verse krop sla, in plaats van bewerkte voorgesneden sla. Of wat dacht je van volkoren brood bomvol vezels, in plaats van bewerkt wit brood? Een ander voorbeeld is kiezen voor zilvervliesrijst in plaats van de bewerkte witte rijst. Denk bij elk product dat je in handen hebt: Wat is hier allemaal aan bewerkt, en kan ik het “verser” krijgen? Op die manier kun je al snel veel gezonder eten

5. Probeer een maaltijdbox

Een laatste tip die ik je graag willen meegeven is het proberen van een maaltijdbox. Een maaltijdbox is eigenlijk niet anders dan een box bomvol verse, gezonde, en gevarieerde producten die netjes bij jou wordt thuisbezorgd. In deze box tref je altijd gezonde en gevarieerde recepten aan. Het grote voordeel van zo’n foodbox is dus eigenlijk dat je helemaal niet meer na hoeft te denken over gezonde ingrediënten en gezonde recepten. Dit is allemaal al voor jou gedaan. Het enige wat jij nog hoeft te doen is de ingrediënten om te toveren tot heerlijke gerechten. De maaltijdbox is bovendien een stok achter de deur. Doordat je aan het begin van de week alle producten al in huis hebt voor 3 of meer gevarieerde en gezonde maaltijden zul je veel minder snel naar een ongezond alternatief grijpen. Tip: probeer nu HelloFresh met de €25 kortingscode.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*